Vernieuwend onderwijs

Activerende lesvormen, laptopintegratie, blended learning en het ontdekken van de mogelijkheden van artificiële intelligentie. Op onze school zien we het meegroeien met pedagogische en digitale vernieuwingen als een kans om te groeien in onderwijskwaliteit.

Laptopproject

Enkele jaren voor het digitale corona onderwijs stapten onze leerlingen in de derde graad reeds in een laptopproject op school. Intussen heeft het DIGISPRONG traject ons de middelen gegeven om onze IT infrastructuur en digitale mogelijkheden voor elke leerling uit te breiden met onder meer een laptop voor elke leerling op onze school.

Blended learning

De integratie van de laptop in onze lessen heeft ons geleidelijk aan de mogelijkheden van blended learning doen ontdekken. Het vertrouwde onderwijs waarbij de leerkracht uitleg geeft en leerlingen nadien samen oefeningen maken, laten we niet verloren gaan, maar wisselen we wel sneller af met zelfontdekkend en zelfsturend leren met behulp van digitale mogelijkheden en applicaties. Leerlingen verkennen zo eerst zelfstandig nieuwe leerstof, de leerkracht gaat pas nadien dieper op deze leerstof in of beantwoordt gerichter de vragen die bij de leerlingen bij het verkennen van de leerstof zijn ontstaan.

In de derde graad organiseren we wekelijks een blended learning lesblok op woensdagvoormiddag. We wisselen bij dit blended leren op woensdag af tussen een digitale afstandsonderwijsformule met instructies en opvolging via Teams en de volgende week blended learning in de klaslokalen op school.

Het is fijn om te horen dat onze oud-leerlingen aangeven dat de blended learning formule een meerwaarde was in hun sprong naar het hoger onderwijs.

Digitale dagen

Doorheen het schooljaar organiseren we 3 digitale dagen. Op deze dagen wordt er voor elk lesuur een leerpad voorzien en gaan leerlingen zelfstandig met de leerstof van die dag aan de slag. De leerlingen van de eerste graad doen dit samen op school. De leerlingen van de tweede en derde graad gaan individueel zelfstandig thuis aan de slag.

Het openstaan voor nieuwe en digitale lesvormen maakt het onderwijs op onze school afwisselend, uitdagend en kwalitatief. Leerkrachten ontdekken nieuwe methodes om leerstof bij leerlingen aan te leren. Het brengt ons onderwijs in onze secundaire school ook dichter bij de onderwijspraktijk van het hoger onderwijs.