Natuurwetenschappen

Hoe ontstaat 3D-zicht? Waarom worden mensen ziek na een inspuiting met een vaccin? Waarom loop ik sneller dan jij? Welke chemische reactie treedt er op bij het breken van een light-stick?

Heb je interesse in deze soort onderzoeksvragen dan heb jij misschien wel het profiel om in de tweede graad te kiezen voor de richting Natuurwetenschappen. Tijdens de lessen biologie, chemie en fysica worden vergelijkbare vragen over levende en niet-levende materie bestudeerd.

Natuurwetenschappen is een studierichting binnen de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit en heeft dus een sterk theoretische invalshoek met het oog op een doorstroom naar een academische bacheloropleiding in het hoger onderwijs.

In de lessentabel wordt een brede algemene vorming gecombineerd met een versterkt pakket aan kernwetenschappen biologie, chemie, fysica en wiskunde.
Leerlingen natuurwetenschappen zien het als een uitdaging om een brede waaier aan wiskundige en natuurwetenschappelijke inzichten doelgericht met elkaar in verband te brengen door middel van analytisch en inzichtelijk denken.

Natuurwetenschappen
3de jaar
4de jaar
Godsdienst
2
2
Lichamelijk opvoeding
2
2
Nederlands
4
4
Engels
3
3
Frans
4
4
Biologie
2
2
Chemie
2
2
Fysica
2
2
Aardrijkskunde
1
1
Geschiedenis
2
2
Wiskunde
5
5
Artistieke vorming
1
-
ICT
1
-
Informaticawetenschappen
-
1
Duits
-
1
STEM
1
1
Totaal
32
32

Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.

Profiel van de leerling

De leerling

  • is in staat om complexe leerinhouden in een beperkt tijdsbestek te verwerken.
  • beschikt over een gezonde portie nieuwsgierigheid en is geïnteresseerd in wiskunde en wetenschappen.
  • heeft wiskundig inzicht.
  • kan probleemoplossend denken en logisch redeneren.
  • kan nauwkeurig werken, is kritisch en heeft zin voor orde en detail.
  • heeft een grote aanleg voor abstract denken.
  • kan vlot verbanden leggen tussen leerinhouden.

Doorstroommogelijkheden

Dit zijn de logische doorstroommogelijkheden vanuit wetenschappen. Uiteraard hangt alles af van het doorzettingsvermogen en de motivatie van de leerling om te slagen in een gekozen studierichting.
Tweede graad
Derde graad
Natuurwetenschappen
Wiskunde-Wetenschappen (8u)
Wiskunde-Wetenschappen (6u)
Moderne Talen-Wetenschappen