Applicatie-en databeheer
Applicatie-en databeheer is een technologische en theoretisch-praktische studierichting met dubbele finaliteit in de studiedomeinen Economie & organisatie en STEM.
De leerlingen ontwikkelen onderzoekend en contextgericht inzichten in de toegepaste wiskunde en softwareontwikkeling: modulair ontwerpen en implementeren van softwaremodules.
Ze denken in functie van het proces en zijn technologisch vaardig in het ontwikkelen van datacommunicatienetwerken, applicaties, computer en netwerk-architectuur en identificeren fouten en lossen ze op.
De leerlingen ontwikkelen onderzoekend en contextgericht inzichten in de toegepaste wiskunde en softwareontwikkeling: modulair ontwerpen en implementeren van softwaremodules.
Ze denken in functie van het proces en zijn technologisch vaardig in het ontwikkelen van datacommunicatienetwerken, applicaties, computer en netwerk-architectuur en identificeren fouten en lossen ze op.
Specifiek voor de studierichting zijn de kennis van datastructuren, databanken, programmatielogica en netwerkarchitectuur; het uitwerken en testen van applicaties en ze in werking stellenbij de gebruiker; het onderhouden van webapplicaties.
Daarnaast biedt de studierichting:
- Een praktische taalkundige vorming: Nederlands, Frans en Engels met aandacht voor de specifieke bedrijfseconomische context
- Een bedrijfsgerichte vorming zodat de leerling zich kan vestigen als zelfstandig ondernemer.
Deze studierichting wordt in 2023-2024 ingevoerd in het vijfde jaar en in 2024-2025 in het zesde jaar. In 2023-2024 blijft de studierichting Informaticabeheer bestaan in het zesde jaar.
|
||
---|---|---|
| |
|
Aardrijkskunde | ||
Geschiedenis | ||
Godsdienst | ||
Engels | ||
Frans | ||
Nederlands | ||
Wiskunde | ||
Natuurwetenschappen | ||
Applicatie- en databeheer | ||
Lichamelijke opvoeding | ||
Kunstbeleving en artistiek talent | ||
Financieel-economische vorming | ||
Grafische vormgeving | ||
Keuzevak: * Sport * Kunts * Communicatie en media | ||
Profiel van de leerling
Je beschikt over een basiskennis ICT. Alle gekende leerstof wordt herhaald (in een versneld tempo) en de nieuwe pakketten worden stap voor stap aangebracht. Dit maakt dat specifieke voorkennis niet vereist is.
Belangrijker is een technische aanleg en vooral interesse is onontbeerlijk. In deze afdeling staat de computer centraal en leer je probleemoplossend denken. Deductief en gestructureerd werken, fouten interpreteren en verhelpen zijn belangrijke talenten
Doorstroommogelijkheden
Dit zijn de logische doorstroommogelijkheden vanuit Informaticabeheer. Uiteraard hangt alles af van het doorzettingsvermogen en de motivatie van de leerling om te slagen in een gekozen studierichting.