Leerlinggericht denken en handelen, onze absolute VISO-prioriteit!

Kiezen voor VISO is bewust kiezen voor een school met een niet-stedelijke context waar de landelijke en groene omgeving rust en ruimte voor onze leerlingen brengt. Het beheersbare leerlingenaantal biedt extra mogelijkheden in leerlinggericht denken en handelen.

Het op maat balanceren tussen termen zoals ondersteunen, coachen, opvolgen en remediëren enerzijds en differentiëren in het juist uitdagen van leerlingen anderzijds.

Door van deze evenwichtsoefening een prioriteit in het schoolbeleid te maken geven we aan onze leerlingen een groeiend zelfvertrouwen om te springen uit hun comfortzone.

Dat is misschien nog het belangrijkste uitgangspunt waarmee we onze leerlinggerichte aanpak als een bewuste keuze op VISO kunnen omschrijven.


We merken dat onze dagelijkse leerlingenbegeleiding voor vele ouders een belangrijk element is om in de eerste graad voor hun zoon of dochter te kiezen voor het VISO-schoolproject. Het is fijn om te horen dat zes jaar later ouders nog steeds aangeven dat we op dat vlak voor hun zoon of dochter echt een verschil hebben gemaakt.

Een greep uit enkele hoekstenen van onze schooleigen leerlingenbegeleiding:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leerlingen begeleiden is teamwork

De begeleiding van leerlingen is geen verantwoordelijkheid van één of twee leerlingenbegeleiders. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij elke vakleerkracht in ons VISO-team voldoening en motivatie haalt uit het zien stapsgewijs groeien van zijn of haar leerlingen.

Afstemming en overleg is essentieel bij het begeleiden van leerlingen

Leerlingen begeleiden vraagt voortdurend overleg en afstemming die zich niet beperkt tot enkele formele klassenraden. Ons leraarslokaal is de plaats waar spontaan leerlingen ter sprake kunnen komen en waar oplossingen en voorstellen groeien uit het delen van ervaringen van verschillende vakleerkrachten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen klasleraar voor een hele klasgroep, wel een coach voor een groep leerlingen

Een klasleraar kent een administratief uitgangspunt. Wij kiezen  bewust voor het concept van een coach voor elke leerling. Een collega die zich niet beperkt tot het louter opvolgen van briefuitwisseling of uitdelen van rapporten. Elke coach heeft een beperkt groepje leerlingen waarmee hij doorheen het schooljaar een traject aflegt en waarmee een vertrouwensband kan groeien voor leerlingen en ouders.

Dialoog opent belangrijke deuren

Dialoog is op onze school steeds een constructief vertrekpunt. Verdriet, onrechtvaardigheid, een plaag- of pestcontext, een tegenslag of een bezorgdheid. In een schoolomgeving zijn er best veel emoties. Dialoog is altijd een constructief vertrekpunt en is vaak de aanzet voor een oplossing. Als school nemen we maatregelen of treffen we waar nodig sancties, maar deze zien wij enkel als een signaal dat het anders moet. Het is het steeds opnieuw inzetten op een reflecterend of opbouwend gesprek dat voor de concrete voorzet zorgt naar hoe het anders kan.

Leerlingenbegeleiders

Onze 2 leerlingenbegeleiders steunen de coaches bij het ondersteunen van hun leerlingen. De leerlingenbegeleiders zijn een rustgevende vertrouwenspersoon voor leerlingen. Voor ouders proberen ze een luisterend oor te zijn bij bezorgdheden en proberen ze waar wenselijk tips en adviezen mee te geven.

Contact: Jolien D’homme (leerlingenbegeleiding 1e graad) en Evy Depont (leerlingenbegeleiding 2e en 3e graad)

De kleinschaligheid van ons schoolproject en vooral de wijze waarop we met onze leerlingen proberen op weg te gaan maakt van onze schoolomgeving voor vele leerlingen een veilige omgeving waar een tweede-thuis-gevoel ontstaat.