Kiezen van een finaliteit

Studierichtingen worden in het secundair onderwijs ingedeeld in verschillende finaliteiten. Leerlingen kiezen eerst een finaliteit en nadien kan binnen de gekozen finaliteit een studierichting gekozen worden.

-1- Hoe kies ik een finaliteit?

Bij het kiezen van een finaliteit houdt men rekening met de competenties en intrinsieke mogelijkheden van de leerling. De finaliteit bepaalt immers de complexiteit en de theoretische invulling van de studierichting en de graad van begeleiding en ondersteuning.

-2- Wanneer moet ik een finaliteit kiezen?

Een finaliteitskeuze wordt voor het eerst gemaakt bij de start van de 2e graad. Op het einde van de eerste graad helpen we leerlingen en hun ouders om te komen tot enerzijds een oriëntering die voldoende uitdagend is voor elke leerling en anderzijds een keuze waarbij de leerling voldoende rendement kan halen uit zijn of haar studie inspanningen.

-3- Welke finaliteiten bestaan er in het secundair onderwijs?

In het secundair onderwijs worden 3 finaliteiten van elkaar onderscheiden:

1) De “doorstroom” finaliteit
Alle studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit hebben het doel om leerlingen voor te bereiden en na het secundair onderwijs te laten doorstromen naar het hoger onderwijs. Binnen deze finaliteit kan nog een onderscheid gemaakt worden tussen 2 groepen van studierichtingen.

Bij domeinoverschrijdende (DO) doorstroomrichtingen krijgen leerlingen kennis en vaardigheden mee met het oog op een doorstroom naar een brede waaier aan academische & professionele bacheloropleidingen.

Bij domeingebonden (DG) doorstroomrichtingen is de kennis meer gericht op een doorstroom naar domeinspecifieke bacheloropleidingen.

2) De “dubbele” finaliteit (doorstroom/arbeidsmarkt)
Leerlingen die een opleiding in de dubbele finaliteit hebben gevolgd hebben nog steeds de mogelijkheid om door te stromen naar het hoger onderwijs. Een professionele bacheloropleiding of graduaatsopleiding is daarbij de meest logische keuze. Daarnaast kunnen leerlingen uit een D/A richting ook kiezen voor het volgen van een Se-n-Se-opleiding (Secundair na Secundair) of om onmiddellijk op de arbeidsmarkt te starten.

3) De “arbeidsmarkt” finaliteit
Leerlingen die een opleiding in de arbeidsmarktfinaliteit hebben afgerond kunnen onmiddellijk starten op de arbeidsmarkt. De leerlingen hebben ook de mogelijkheid tussen het starten met een job, het volgen van een Se-n-Se-opleiding (Secundair na Secundair) of een graduaatsopleiding in het hoger onderwijs.

-4- Tot welke finaliteiten behoren de studierichtingen op onze school?

Op VISO worden geen studierichtingen uit de arbeidsmarktfinaliteit aangeboden. Alle studierichtingen behoren dus tot de doorstroomfinaliteit of de dubbele finaliteit.