Leerlingen zijn de motor van de samenleving, maar wat als er geen leerkrachten meer zijn om de motor aan te drijven?

Met het oog op de examens zullen we door quarantaines en isolaties genoodzaakt zijn om af en toe online te evalueren. We willen dit doen om ervoor te zorgen dat onze leerlingen kunnen genieten van hun vakantie, want ze verdienen dat. Maar wat met de leerkrachten die week na week moeten bijsturen? Weken horen we niets over de aanpak in het onderwijs… maar vandaag is het alle hens aan dek.

 

Leerkrachten houden zich sterk en blijven gaan waarvoor ze opgeleid zijn:  hun passie voor het vak overbrengen. Maar hoe blijf je dat doen als de spelregels wekelijks wijzigen? Hoe ver kan men mensen stretchen?

 

Met volle moed zijn we opnieuw gestart in september, doch met enige argwaan. Plots hoefden er geen mondmaskers meer terwijl onze eerstejaars nog niet gevaccineerd waren en heel wat leerlingen broers of zussen in de lagere school hadden.

Vóór het Allerheiligenverlof voelden we dat het mis liep. Geen enkele reactie vanuit de overheid. Onze school besliste op eigen houtje om opnieuw mondmaskers in te voeren en we bleven dit ook doen na het Allerheiligenverlof

Midden november konden we niet anders dan beslissen om over te stappen naar afstandsonderwijs in de tweede en derde graad. Het tekort aan leerkrachten zorgde voor zoveel studie dat het niet verantwoord was om leerlingen op school te houden. Waren onze leerkrachten ziek? Neen, maar hun kinderen uit de lagere school wel. Nog altijd geen reactie vanuit de overheid.

 

Maar vandaag komt het overlegcomité voor de derde maal in drie weken samen en plots ligt het onderwijs wel op tafel. Lagere scholen en kleuterscholen gaan dicht, secundair onderwijs moet in afstand.

 

Wederom moeten leerkrachten nadenken over hoe ze de laatste lessen zullen invullen, hoe ze er toch voor kunnen zorgen dat hun leerlingen gemotiveerd blijven. Gelukkig dat wij als school al beslist hadden om dit jaar de derde graad op woensdag in afstandsleren te laten en daarnaast in te zetten op digitale didactiek. Hierdoor voelt het min of meer vertrouwd om over te gaan naar afstandsleren.

 

Maar het grootste werk ligt voor ons. Wat met de examens?

Zullen de besmettingen toenemen? Hoeveel leerlingen zullen er in quarantaine gaan tijdens de examens, hoeveel worden er in isolatie geplaatst? Mogen we ons verwachten aan een storm van inhaalexamens.

En wat als plots die leerkracht terug thuis moet blijven omdat zoon of dochter uit de lagere school thuis moet blijven?

 

 

Niets geeft meer stress dan het niet weten.

Leerkrachten willen dit semester eindigen zoals het gepland was, met examens. Leerlingen willen de vakantie ingaan zonder zorgen, zonder het idee dat ze in de kerstvakantie zouden moeten studeren voor inhaalexamens.

 

Daarom, uit zorg voor het welbevinden van onze leerlingen, zetten we ons opnieuw schrap en stellen we plan D, E, F… op voor mogelijke inhaalexamens, stelt directeur Ellen Pierreux van Viso Cor Mariae te Brakel. Momenteel bespreken we de mogelijkheid om in unieke gevallen over te gaan naar online evalueren. We hebben hiervoor niet de gepaste tools. Het vraagt opnieuw creativiteit en flexibiliteit van onze leerkrachten om dit te organiseren. Maar we gaan ervoor want wij, directie en leerkrachten, zijn wel proactief en zullen zorgen dat die motor van de samenleving, onze leerlingen, aangestuurd blijft.

Wat vragen we hiervoor terug? Erkenning en respect. Want ook leerkrachten verdienen een schouderklopje.

 

Vriendelijke groeten

Ellen Pierreux

 

Directeur

Viso Cor Mariae

Kasteelstraat 44

9660 Brakel

055/42 23 20

0497/597302

www.viso-cor-mariae.be